Ainia

“Ainia sai aikoinaan nimensä aikamoisen brainstormin jälkeen. Nimen piti olla hyvin soljuva, verkkotunnarit vapaana ja jotenkin assosioida meidän tekemiseen. Siinä sitä riitti miettimistä. Lopulta idea tuli kreikan mytologiasta. Ainia oli amatsoni, joka taisteli Troijassa, Penthesileaan vierellä Akillesta vastaan.

Tuosta oli suht helppo kääntää se myös meidän toimintaan. Kuten esikuvamme, myös me ainialaiset taistelemme parempien palveluiden puolesta iskemällä kipupisteisiin – Akillesta kantapäähän – ennakkoluulottomasti omalla osaamisellamme.”

Jani Valkonen
CEO, Ainia
Jari Sokura
Solution Consultant
+358 40 547 3381jari.sokura@ainia.fi
Daryoush Farsimadan
Solution Consultant
+358 40 197 5517daryoush.farsimadan@ainia.fi
Ville Tiira
Solution Consultant
+31 612 784 653ville.tiira@ainia.fi
Leif Eriksson
Senior Support Specialist
+358 50 327 3113leif.eriksson@ainia.fi
Mikko Hyvönen
Senior Solution Consultant
+358 44 554 8051mikko.hyvonen@ainia.fi
Tuomas Soinne
Senior Solution Consultant
+358 40 967 0551tuomas.soinne@ainia.fi
Juha Laine
Senior Solution Architect
+358 50 327 3129juha.laine@ainia.fi
Markku Saarikoski
Senior Sales Innovator
+358 50 394 9991markku.saarikoski@ainia.fi
Anna Kuronen
Sales innovator
+358 50 461 0160anna.kuronen@ainia.fi
Markus Leksis
Sales Development Representative
+358 40 050 1022markus.leksis@ainia.fi
Uusi Ainialainen?
Avoin rooli
+358 50 365 8584rekry@ainia.fi
Yhtiö perustettu
2008
Jatkuvia asiakkuuksia
20
Työntekijöitä
16
Yhteiskokemus vuosina
120

Ainian tarina

Ainia perustettiin vuonna 2008, jolloin idea asiakkaiden auttamisesta, pienentämällä palvelunhallinnan ja infran välistä kuilua, herätti tarpeen yhteiselle liiketoiminnalle viiden perustajäsenen kesken. Markkinoiden ja asiakastarpeiden muuttuessa vuosien varrella, oli Ainian mietittävä sen seuraavia askelia, joiden myötä keskittyminen palvelunhallintaan otti isompaa roolia liiketoiminnassa.

Koska vierivä kivi on tunnetusti se, joka ei sammaloidu, kehitystyötä jatkettiin ja rooleja myllerrettiin tästä eteenpäinkin. Vuosien aikana myös omistajapohja on muuttunut useamman kerran reflektoimaan Ainianuutta suuntaan. Vuonna 2018 tapahtui yksi merkittävimmistä askeleista, kun Ainia osti Materna Finlandin. Tämä Materna Finland oli alkujaan Delphi Oy, joka perustettiin 90-luvun lopulla, ja jossa myös osa Ainialaisista oli töissä jo 2000-luvun alussa. Monet nykyisistäkin asiakassuhteista juontaa juurensa näihin aikoihin yli 20 vuoden taakse.

Kaupan jälkeen Ainia oli hetken konserni, johon kuului ostava yhtiö Ainia Innovations sekä ostettu yhtiö Materna Finland, joka nimettiin kaupan jälkeen Ainia Solutions:ksi. Vuoden 2021 alussa kaikki Ainianliiketoiminta keskitettiin Ainia Solutions:iin.

Nykyisen Ainian juuret yltävät siis lähes kolmen vuosikymmenen taakse, josta on kuljettu pitkä matka nykyiseen alati laajenevaan yritystoimintaan.  Tällä hetkellä Ainialla työskenteleekin jo parikymmentä ammattilaista ja töitä riittää enemmän kuin koskaan ennen.

Töitä tehdään niin upeasta toimistosta kuin kotoa käsin etänä ja ilmassa on koko ajan hyvä tekemisen meininki. Tulevaisuuden visiona Ainialla on olla Suomen tunnetuin ja luotetuin palveluprosessien tehostaja, jonka maine puhuu puolestaan.

Ainian tarina

2008

Ainia perustettiin vuonna 2008 viiden kaveruksen toimesta. Suunnitelmana oli luoda yritys, joka kaventaisi yritysten palvelunhallinnan ja infrastruktuurien välistä kuilua. Konsepti oli toimiva ja Ainian matka lähti hyvin käyntiin. Markkinointia tai myyntiä ei oikeastaan ollut, mutta osaaminen onneksi tunnettiin oikeissa paikoissa, joten asiakkaita riitti.

Toimistoksi riitti pieni koppi, jossa ei ollut muuta kuin sohva, pari pöytää, hyllyjä ja kassakaappi. Kaikki toimi silti hyvin ja meno oli mukavaa. Vuosien vieriessä markkinat muuttuivat. Asiakkaiden tarpeet eivät olleet enää samanlaisia kuin aloittamisen aikoihin ja Ainiassa saatiin huomata, ettei oma paletti enää toiminutkaan.

Tämä oli ensimmäinen oikeasti iso koetinkivi Ainian matkalla ja jos tästä halusi selvitä hengissä, muutoksia olisi tehtävä. Lopulta raskain mielin päätettiin keskittyä enemmän vain palvelunhallintaan ja tämän päätöksen myötä yksi omistajista poistui yhtälöstä toisen tullessa tilalle.

Näin alkoi Ainian murroskausi. Vaikeiden valintojen myötä ymmärrettiin, että jotakin pitää tehdä toisin, jotta yritys voisi kasvaa. Tässä kohtaa Ainialla päätettiin ottaa rohkea askel ja Ainia osti Maternan Suomen liiketoiminnan, joka sai nimekseen Ainia Solutions Oy.

Tämä oli ensimmäinen oikeasti iso koetinkivi Ainian matkalla ja jos tästä halusi selvitä hengissä, muutoksia olisi tehtävä. Lopulta raskain mielin päätettiin keskittyä enemmän vain palvelunhallintaan ja tämän päätöksen myötä yksi omistajista poistui yhtälöstä toisen tullessa tilalle.

Arvot

1.
Avoimuus
Meillä vallitsee reilu peli joka suuntaan. Noudatamme yhteisiä pelisääntöjä ja pidämme niistä kiinni. Kommunikaatiomme ja asioiden esille nostaminen tapahtuu luonnollisena osana arkea, kaikkia osapuolia kunnioittaen.
2.
Uudistuvuus
Me kehitämme ja kehitymme, niin yksilöinä, työyhteisönä kuin palveluntarjoajanakin. Meille henkilökohtainen kehitys, niin työyhteisön jäsenenä, ihmisenä kuin ammatillisessa mielessä on tärkeää ja tuemme kaikkia Ainialaisia tässä.
3.
Luotettavuus
Se mikä luvataan, myös pidetään ja etsitään yhdessä ratkaisut siihen, mikä mieltä mahdollisesti askarruttaa. Jos jokin ei toimi, se korjataan yhdessä.
4.
Vastuullisuus
Jokainen tietää ja kantaa vastuunsa, jotta toimimme yhdessä saumattomasti työyhteisönä ja asiakkaan kumppanina.